
Salget af elbiler bare stiger og stiger, der sættes flere og flere ladestandere op i det danske land, og et erklæret mål fra et flertal i Folketinget er, at der i 2030 skal køre en million elbiler rundt i Danmark i 2030.
Der ser ud til, at det mål kan opfyldes. Det viser nye beregninger fra Dansk e-Mobilitet, en afdeling under Green Power Denmark, energiselskabernes brancheorganisation. Det siger analysechef i Dansk e-Mobilitet Søren Jakobsen til Jyllands-Posten.
Det var under den daværende S-regering, at der i 2020 blev indgået et mål om en million elbiler i 2030 med henblik på at mindske CO2-udslippet fra benzin- og dieselbiler. Antallet af elbiler steg i hele 2022 med 69 procent ifølge tal fra Danmarks Statistik - fra 66.600 til 112.700.
Bekymret for afgifter
Der har været gang i salget af de elektriske biler i 2023. I første halvdel af året var 31 procent af alle indregistrerede biler elbiler. Samme tendens gør sig gældende for de ladestandere, der lader elbilerne op. I juni i år var der 13.151 offentlige ladepunkter, mere end en fordobling fra juni sidste år, hvor der var 6559, viser tal fra Danske Bilimportører.
Transportminister Thomas Danielsen (V) kaldte tidligere på året det stigende antal ladestandere for "det bedste middel mod rækkeviddeangst" og erklærede sig glad for udviklingen. Ikke alle er dog sikre på, at Dansk e-Mobilitets beregninger holder.
Dansk Industris branchedirektør for bilbranchen, Thomas Møller Sørensen, siger til Ritzau, at han er nervøs for de afgifter, der stiger på elbiler fra 2026 og frem. I dag forholder det sig sådan, at der er en væsentlig rabat, hvis man køber en elbil frem for en benzin- eller dieselbil. Men afgiften på elbiler vil stige med otte procent årligt fra 2026-2030 og med fire procent årligt fra 2031-2035.
- Vi er bekymrede for, at vi ikke når målet, hvis der ikke reageres politisk, siger han.
I Dansk Industri er forslaget at fastfryse afgiften på elbiler, som den er i 2023, frem mod 2030.
- Vi har brug for - både som forbrugere og branche - at kende reglerne på lang sigt, siger han.
"De kigger ikke på driftsomkostningerne"
I stedet foreslår Dansk Industri, at der betales mere i den løbende ejerafgift på bilerne for alle bilejere - både ejere af konventionelle biler og af elbiler. På den måde kan registreringsafgiften holdes lav, mener organisationen.
- Det, der er udfordringen, og som vi ved fra undersøgelser, er, at køberne kigger meget på anskaffelsesprisen. De kigger ikke på driftsomkostningerne.
- Så det er vigtigt, at vi bevarer den lave registreringsafgift på elbilerne, mod at man til gengæld betaler lidt mere i ejerafgift, siger han.
Thomas Møller Sørensen henviser også til Sverige, Norge og Tyskland, der på hver sin måde har gjort fordelene ved at købe og eje elbiler mindre - eksempelvis ved at sænke tilskud, som køber fik ved køb af en elbil.
- Fælles for de tre lande er, at man har gjort fordelene mindre prismæssigt. Salget er gået mærkbart ned i alle tre.
Generelt stiger salget af elbiler i hele EU. Fra maj 2022 til maj 2023 steg elbilernes markedsandel i hele EU fra 9,6 til 13,8 procent.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.