
EU-Parlamentet vedtager at udskyde bødekrav til den europæiske bilindustri med to år til 2027. Bødekravet har betydet, at salget af biler i EU fra 2025 skulle pålægges en bøde, hvis bilerne udleder mere end 93,6 gram CO2 per kilometer. Bøden ligger på 95 euro per bil gange antal gram CO2 over den fastlagte grænsen.
EU-Kommissionen foreslog i marts 2025 at udskyde bødekravet til fordel for EU's konkurrenceevne og en økonomisk presset europæisk bilindustri. Dengang sagde kommissionen, at man stadig holder fast i det langsigtede mål om nul-emissionsbiler i 2035.
Det gør SF's Rasmus Nordqvist, der i EU-Parlamentet repræsenterer De Grønne, bekymret for, om man kan nå EU's klimamål.
- Det kommer til at have negative konsekvenser for klimaet. Det kommer til at betyde, at vi har flere klimaskadelige biler på vejene, siger han.
Som følge af det nye forslag får bilproducenterne mulighed for at opfylde deres forpligtelser for 2025, 2026 og 2027 ved at beregne gennemsnittet af deres resultater over en treårig periode. Dermed kan producenterne opveje årlige eventuelle overskydende emissioner ved at udlede mindre CO2 i det efterfølgende år.
- Det bliver sværere at nå klimamålene i sidste ende, når man hele tiden udskyder mål, siger Rasmus Nordqvist.
Samtidig mener han, at ændringen skaber en uretfærdig konkurrencemæssig fordel for de bilproducenter, der har valgt at bruge ressourcer på at producere biler, der udstøder mindre CO2.
Mange af de europæiske bilfabrikanter har svært ved at nå målene, eftersom salget af batteridrevne biler ikke er gået som forventet.
I løbet af de seneste måneder har EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, haft møder med bilfabrikanter, fagforeninger og miljøorganisationer for at komme frem til en løsning.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.