dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Volvo dropper målsætning om kun at sælge elbiler i 2030

Nye markedsforhold - herunder ændrede krav fra kunder - får Volvo til at skrue på forventninger til elbilsalg.  
5. SEP 2024 11.37

Den kinesiskejede bilproducent Volvo har været ganske flittig til at flage med selskabets målsætning om kun at ville sælge elbiler fra 2030. Men det ser altså ikke helt ud til at holde.

Onsdag meddeler Volvo, at man skruer lidt på sine forventninger til fremtiden og giver på den måde plads til, at salget også delvist kan komme til at bestå af plug-in hybridbiler til den tid.

Beslutningen skyldes, at markedet for elbiler har ændret sig, og at kundernes krav har gjort det samme, fremgår det af meddelelsen, uden at det konkretiseres yderligere. Nyhedsbureauet Reuters skriver, at farten på markedet for elbiler har aftaget en smule, fordi der mangler elbiler til en overkommelig pris.

Derudover er det ikke gået hurtigt nok med at få ladeinfrastrukturen på plads, ligesom myndighederne i flere lande har trukket tiltag tilbage. Det nævner Volvo i sin meddelelse.

Håber markedet bliver understøttet

Derfor kommer selskabet også med et opråb til politikere, som fremadrettet bør være mere engageret i forhold til at understøtte elektrificeringen af bilmarkedet.

Selv om Volvo ikke helt ser ud til at nå i mål med sine grønne ambitioner, fastholder selskabet, at det på længere sigt regner med at få dem indfriet.

- Overgangen til elektrificering vil ikke være lineær, og kunder og markeder bevæger sig med forskellige hastigheder i forhold til tilpasning. Vi er pragmatiske og fleksible, siger Volvo-topchef Jim Rowan i pressemeddelelsen.

Selskabet har ifølge Reuters også haft et delmål om, at mindst 50 procent af salget skulle bestå af fuldt elektriske biler i 2025. Nu lyder det, at elbiler og hybridbiler tilsammen kommer til at udgøre mellem 50 og 60 pct. af salget inden for den periode.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.