dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Statsrevisorerne kritiserer Banedanmarks signalsystem skarpt
It-sikkerheden i Banedanmarks signalsystem er for dårlig, og det bør man hurtigst muligt få styr på, lyder det i en beretning fra Statsrevisorerne mandag. - Foto: Morten Rasmussen/Ritzau Scanpix

Statsrevisorerne kritiserer Banedanmarks signalsystem skarpt

Risikoen for cyberkriminalitet mod Banedanmarks systemer er meget høj, vurderer Center for Cybersikkerhed.  
10. DEC 2024 10.31

Banedanmark skal hurtigst muligt få styr på it-sikkerheden, som er et samfundskritisk anliggende. Det er meldingen fra Statsrevisorerne, som mandag har behandlet en rapport fra Rigsrevisionen. På den baggrund udtales det, som kategoriseres som "skarp kritik".

- Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Banedanmark har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden i signalsystemet, hedder det i beretningen. Det indebærer en risiko for, at sikkerhedshændelser kan forstyrre og standse togdriften, hvilket vil være til stor gene for brugerne. Længerevarende nedbrud kan dertil have betydning for samfundsøkonomien.

Banedanmark har i 15 år været i gang med at udskifte signalsystemer, som i dag flere steder i landet er baseret på anlæg fra midten af det forrige århundrede.

Det arbejde er blevet forsinket flere gange. Senest er det blevet meldt ud, at systemerne skal være klar i 2033. Det er det sydlige Danmark, som halter efter.

Signalsystemet er et af omkring 90 samfundskritiske it-systemer. Det vil sige systemer, hvor samfundet berøres, hvis der er problemer eller forstyrrelser.

Meget høj risiko for cyberkriminalitet

Det fremgår af beretningen, at Center for Cybersikkerhed vurderer, at "risikoen for cyberkriminalitet mod jernbanesektoren er meget høj".

Rigsrevisionen har "i vidt omfang" undersøgt it-sikkerheden i signalsystemet ud fra de samme kriterier, som Banedanmark selv arbejder ud fra.

Undersøgelsen er baseret på 19 kriterier. Men resultaterne kan ikke offentliggøres i detaljer. Det skyldes, at Banedanmark vurderer, at der er tale om fortrolige oplysninger, og at sårbarheder kan eksponeres, hvis der er fuld åbenhed.

Signalsystemet hos Banedanmark opfylder kun 3 af 19 vurderingskriterier. ti kriterier opfyldes slet ikke, hedder det i beretningen. De øvrige 6 vurderingskriterier opfyldes kun delvist. Banedanmarks direktør for digitale signaler, Kirsten Winther Jørgensen, udtaler i en skriftlig kommentar:

- Det er vigtigt at slå fast, at Rigsrevisionens rapport ikke handler om passagernes sikkerhed, men alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed.

Hun tilføjer, at de forhold, som Rigsrevisionen peger kritisk på, enten allerede er håndteret, eller er under aktuel behandling af Banedanmark. Rigsrevisionens undersøgelse dækker perioden januar til marts 2024.


/ritzau/

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.