dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Flertal fortsat enige om udvidelse af Aarhus Havn
Der er fortsat opbakning til en udvidelse af Aarhus Havn, da Planklagenævnets afvisning af projektet blot baserede sig på "formelle fejl", siger Jacob Bundsgaard.
Foto: Cowi/Yderhavn.dk

Flertal fortsat enige om udvidelse af Aarhus Havn

Denne gang vil man vente på Trafikstyrelsens miljøkonsekvensrapport, før der vedtages en ny lokalplan.

AARHUS: - Der er stadig opbakning til det forlig, der er indgået, som jo omfatter en havneudvidelse. Det er klart, at det er under forudsætning af, at Trafikstyrelsen godkender det, der ligger.

Sådan siger Aarhus' borgmester Jacob Bundsgaard (S) til DR efter et forligsmøde mandag.

Årsagen til, at forligspartierne - Venstre, SF, Konservative og Socialdemokratiet - mødtes, var, at Planklagenævnet i sidste uge underkendte den lokalplan og miljørapport, der forelå. "Miljøvurderingen lider af væsentlig retlig mangel" skrev nævnet bl.a. i kendelsen. 

Men det er blot formelle fejl, siger borgmesteren nu efter mødet. Her var han og forligspartierne blevet præsenteret for Teknik og Miljø-forvaltningens redegørelse af sagen. 

Løbet foran

Overordnet lyder den, at selve dokumenterne for lokalplanen havde mangler, men at det samlede sagsmateriale grundigt belyste sagens helhed. 

To af de problematikker, der gjorde, at Planklagenævnet underkendte lokalplanen, var for det første, at dele af sagsmaterialet - herunder behovsanalyser - ikke indgik i selve plandokumenterne forelagt nævnet, og for det andet, at man ikke havde ventet på den over 600 sider lange miljøkonsekvensrapport fra Trafikstyrelsen. 

- Men der er vi løbet foran, siger Jacob Bundsgaard til Aarhus Stiftstidende

"Teknik og Miljø tog ikke konkret stilling til, hvorvidt miljøvurderingen af lokalplanen udgjorde et tilstrækkeligt selvstændigt grundlag", står der i orienteringen fra mødet med forligskredsen. Størstedelen af miljøvurderingen kom fra Trafikstyrelsen, men den var ikke klar.

Der opstod nemlig et behov for at revidere miljøkonsekvensrapporten, hvorfor den skulle i fornyet høring. Høringsfristen udløb den 31. maj 2024, tre dage efter Planklagenævnets afgørelse.

Mens vi venter på Trafikstyrelsen

Da der fortsat er opbakning til en udvidelse, vil man lave en ny lokalplan for området. Denne gang, siger Aarhus-borgmesteren, vil man dog vente med at lave den nye lokalplan, til Trafikstyrelsen har truffet en afgørelse. 

Under høringen kom der 969 høringssvar, som styrelsen nu skal trævle igennem. Derefter kan Trafikstyrelsen vurdere, om Aarhus Havn må fylde jord i bugten, og der dermed bliver grønt lys for havneudvidelsen. 

Normalt tager sådan en stor lokalplan ekstremt lang tid at lave. Men borgmesteren tror, arbejdet kan klares relativt hurtigt.

-  Det kommer ikke til at tage lige så lang tid som i første hug, fordi vi har alt det materiale, vi skal bruge. Men der er en række formelle krav til høringsfrister, og vi er også nødt til at være helt sikre på, at vi har tillid til al fagligheden i det, der kommer nu. Så det kommer til at udskyde processen i hvert fald et halvt til et helt år, fra Trafikstyrelsen har truffet beslutningen, siger han til DR.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.