Baltic Pipe sprænger budgettet med næsten to milliarder
Baltic Pipe har nu været i drift mere end et år, og har på den tid transporteret 6,3 milliarder kubikmeter gas fra Norge til Polen. I flere perioder har gasrørledningen ifølge Energinet været udnyttet til sit maksimum, og den har vist sig at være mere relevant og rettidig for Europas gasforsyning end oprindeligt antaget. Bl.a. har også danske og svenske forbrugere fået gas fra ledningen, der samlet set har transporteret 6,9 milliarder kubikmeter gas det første år i drift.
Men etableringen af gasledningen har også kostet penge, og den har også kostet flere penge, end den var budgetteret til at koste. Konkret kommer gasledningen til at koste ca. ti mia. kr., hvilket er 1,8 mia. kr. mere end end de 8,2 mia. kr. kr. (ni mia. kr. i 2023-priser), som var forventningen i den seneste udmelding fra 2021.
Det oplyser Energinet i en pressemeddelelse, hvor det også understreges, at Baltic Pipe stadig bliver en milliardgevinst for Danmark, da projektet - og dermed også merregningen – betales af dem, der benytter gassystemet.
- Efter Rusland invaderede Ukraine, og der blev lukket for det meste af den russiske gas, opstod der akut energikrise i Europa. Det blev bydende nødvendigt for Energinet at få Baltic Pipe i drift så hurtigt som muligt og til tiden inden vinteren 2022, så polakkerne og borgere i andre østeuropæiske lande, herunder Ukraine, kunne få nok gas til at få varme og strøm, siger Torben Brabo, som er International direktør i Energinet.
Arbejdsstop grundet mistet miljøtilladelse kostede dyrt
Han peger på, at anlægsarbejdet i forvejen var blevet stærkt forsinket og meget fordyret, da projektet pludseligt og midt i gravearbejdet på tværs af Danmark mistede den miljøtilladelse, myndighederne på forhånd havde udstedt.
På to lange delstrækninger, i alt 80 km, gik der ti måneder, før en ny miljøtilladelse var i hus, og gravearbejdet kunne genoptages.
Arbejdsstop og genforhandling af kontrakter med de selskaber, der udførte arbejdet, medførte en voldsom fordyrelse – op mod en mia. kr.
Regningen for Baltic Pipe-projektet betales af de gasselskaber, som transporterer gassen gennem rørledningen. Da rørledningen er bygget til hovedsageligt at transportere norsk gas gennem Danmark til Polen, vil det derfor også være polske forbrugere, som over deres gasregning betaler langt hovedparten af merregningen for Baltic Pipe.
- Det er naturligvis ikke sjovt at sende en merregning ud til forbrugere i et naboland, men omvendt var det jo netop for at sikre polsk forsyning, at det blev ekstremt vigtigt, at Baltic Pipe blev færdig og kom i drift – nærmest ’koste hvad det ville’. Faktisk lykkedes det os at få Baltic Pipe i fuld drift en måned før den reviderede plan, siger Torben Brabo.
Selvom gassen allerede flyder gennem rørene, bliver der stadig arbejdet på dele af anlægget – især på den nybyggede kompressorstation i Everdrup i Sydsjælland. Kompressorstationen, der sætter gassen under tryk, så den kan transporteres den lange vej under Østersøen til Polen, er i drift, men flere dele af anlægget mangler stadig at blive færdiggjort.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.