dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Tidspres på København for at bygge ny bydel før 2035

Industriområdet Kløverparken kan udløse en milliardregning til Københavns Kommune, hvis ikke det er næsten færdigudviklet i 2035.
22. NOV 2025 14.05

KØBENHAVN: Københavns Kommune og staten kan stå med en kæmperegning, hvis ikke de på 10 år forandrer industriområdet Kløverparken på Amager til en ny bydel. Området skal i fremtiden huse 12.000 beboere, og allerede i 2035 skal der være udviklet hele 530.000 etagemeter som følge af aftalen om infrastruktur til Lynetteholm.

Der er dog endnu ikke lavet en plan for udviklingen af området, ligesom et "særligt forurenende" benzinlager i området begrænser, hvor meget der rent faktisk kan bygges i skrivende stund.

Det skriver Byrummonitor.

Ifølge Københavns Kommune selv ventes spaden at gå i jorden i 2030. I så fald skal der udvikles 106.000 etagemeter om året.

- Det kan man ikke. Det tror jeg ikke på, lyder det fra Jens Nyhus, der som direktør i Udviklingsselskabet Carlsberg Byen har byudviklet 606.000 etagemeter siden 2013.

Københavns afgående overborgmester, Lars Weiss (S), medgiver, at "det bliver snævert":

- Tidsplanen er relativt presset, og jeg tror ikke, samtlige etagemeter står klar, når vi rammer 1. januar 2035, siger Weiss.

Nølen med udvikling af Kløverparken kan komme til at koste dyrt. Metroselskabet har optaget gæld for 11,2 milliarder kroner i forbindelse med anlægget af den kommende metrolinje M5. I 2036 åbner linjens første station, som netop skal ligge i Kløverparken.

Stat og kommune skal dække underskud

Metroselskabets gæld skal afvikles gennem passagerindtægter – men hvis der ikke er bygget de nødvendige boliger tæt ved stationen for at skabe det beregnede passagergrundlag, skal Københavns Kommune og staten dække underskuddet:

"Københavns Kommune dækker 2/3 af en eventuel nødvendig overførsel, mens staten dækker 1/3. Der fastsættes et loft for den samlede årlige overførsel på 300 millioner kroner og 6 milliarder kroner i alt over perioden", hedder det i aftalen om infrastruktur til Lynetteholm, som regeringen og kommunen indgik i marts.

"Realiseres den fulde overførsel, mødes parterne og vurderer behovet for at udvide loftet inden for den totale samlede gæld på projektet på ca. 11,2 mia. kr.", hedder det i aftalen.

Jens Nyhus fra Udviklingsselskabet Carlsberg Byen undrer sig over, hvorfor man "hænger sin hat så kraftigt på Kløverparken" frem for at sætte skub i andre udviklingsområder, såsom Refshaleøen:

- Man burde prioritere at få bygget nogle boliger til københavnerne i stedet for udelukkende at fokusere på finansiering af metroen.

Den holdning deler Curt Liliegreen, direktør i Boligøkonomisk Videnscenter.

- København har oplevet en enorm befolkningstilvækst siden 2008. Men den udvikling fortsætter ikke. Derfor bør udviklingsområderne fremrykkes, så vi får bygget nu, og ikke i 2050, siger Curt Liliegreen.

Overborgmester: Ikke altafgørende

Overborgmester Lars Weiss understreger, at det ikke er "make it or break it", om der står 530.000 etagemeter i 2035 eller ej:

- Selvfølgelig skal vi så tæt på som overhovedet muligt. Men det afgørende er, at der kommer en helhedsplan til næste år – for hvis den bliver udskudt i en årrække, så bliver det et problem.

Så du køber ikke præmissen om, at et manglende passagergrundlag ved Kløverparken kommer til at koste jer dyrt?

- Nej. Eller, hvis der slet ikke er blevet bygget ude i Kløverparken til den tid, så jo. Men det scenarie kan jeg simpelthen ikke se for mig.

Endnu en mulig hæmsko, som kan begrænse og forsinke udviklingen, er øen Prøvestenen, der ligger lige ud for Kløverparken i Københavns Havn.

Øen er udpeget til "særligt forurenende erhvervs- og forsyningsvirksomheder, tekniske anlæg, mv., der ikke kan placeres integreret i byen". I dag huser øen virksomheden Oiltanking Copenhagens benzinlager, som er omkranset af en sikkerhedszone, der går ind over store dele af Kløverparkens areal.

Oiltanking Copenhagens lejekontrakt udløber først i 2035, men Lars Weiss mener ikke, benzinlagerets tilstedeværelse nødvendigvis er en hæmsko for byudviklingen af Kløverparken:

- Der skal nok blive bygget. Vi taler bare om, at det måske er i 2037 og ikke i 2035, at det står færdigt. Det er ikke så afgørende. Det vigtige er, at kvadratmeterne kommer, så vi kan generere passagerer og indtægter til Metroselskabet de næste 100 år.

Kløverparkens største grundejere, By & Havn og Skanska, ønsker ikke at stille op til interview.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dkindkob.dk/artikel/tidspres-paa-koebenhavn-for-at-bygge-ny-bydel-foer-2035

GDPR