Sund & Bælt kalder til markedsdialog om koncession af Femern-fabrik
Produktionen foregår i øjeblikket på højtryk på tunnelelementfabrik, der er bygget til at opføre Femern Bælt-forbindelsen. Fabrikken er den største i verden af sin slags og kostede fem mia. kr. for staten at etablere.
Oprindeligt var det planen, at tre store produktionshaller som udgør fabrikken, skulle rives ned, når arbejdet med tunnelen er færdigt. Men i december sidste år vedtog Folketinget en beslutning om at bevare fabrikken. Loven sikrer, at fabrikken og arbejdshavnen ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern-tunnelen er afsluttet.
Når fabrikken er færdig med Femern-opgaven, er der derfor nu mulighed for, at anlægget kan blive drevet af en ny operatør, da faciliteterneog kan herefter bruges til at producere til andre projekter og til mulige Sund & Bælt-projekter.
En stort og kompleks opgave
For at skabe de bedst mulige rammer for overtagelse af driften af fabrikken inviterer Sund & Bælt nu potentielle virksomheder og organisationer til en såkaldt markedsdialog, fortæller CEO i Sund & Bælt Mikkel Hemmingsen i en pressemeddelelse.
- At vinde en koncession af verdens største elementfabrik er selvsagt en stor og meget kompleks opgave. Derfor er det helt afgørende, at vi har en dialog med potentielle aktører, så vi får en forståelse for parternes behov, kompetencer og muligheder. Det gør os i stand til at skabe de helt rigtige rammer for den fremtidige drift og udvikling af fabrikken, siger han.
Markedsdialogen består af et introduktionsmøde og rundvisning på fabrikken i Rødbyhavn. Derudover vil de interesserede operatører blive bedt om at besvare et spørgeskema, hvorefter den videre proces går i gang. Indsigterne fra markedsdialogen bruges til at skrive et udbud om en længerevarende aftale, som forventes at træde i kraft fra 2028.
Fabrikken kan i princippet producere mange typer produkter til forskellige formål og projekter som tunneler eller vindmøller.
amp
Fakta:
- Elementfabrikken i Rødbyhavn er verdens største af sin slags. Den består af tre fabrikshaller, der er designet til at producere de 89 betonelementer, der skal bruges til Femern Bælt-tunnelen.
- En vigtig del af anlægget er den store arbejdshavn, der sikrer let adgang til råmaterialer og udsejling af elementer.
- Det samlede produktionsareal er på 1,5 millioner m2 eller godt 210 fodboldbaner.
- Samfundet vurderes at spare både ressourcer og udgifter ved at bevare fabrikken, idet kommende infrastrukturprojekter kan realiseres med besparelser af tid og økonomi.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.