

MIDTJYLLAND: Politikerne i Regionsråd Midtjyllands forretningsudvalg har tirsdag godkendt en indstilling om at give Aarhus Letbane en lånegaranti på 500 mio. kr., skriver TV 2 Østjylland tidligt onsdag.
I en senere pressemeddelse fra Region Midtjylland lyder det fra regionsrådsformand Anders Kühnau (S):
- Vi oplever en stigende efterspørgsel på letbanen, og det er afgørende, at vi kan tilbyde borgerne et attraktivt og effektivt kollektivt transportmiddel. Med denne investering sikrer vi, at letbanen med sine eldrevne tog kan følge med udviklingen og fortsat være en stærk, bæredygtig transportløsning for regionens borgere.
Regionen og Aarhus Kommune ejer hver en halvdel af Aarhus Letbane.
Med den nye garanti øges regionens lån og garantistillelse til letbanen fra ca. 1 mia. til ca. 1,5 mia kr., og det forventes, at sagen samlet set vil give en årlig merudgift for regionen på ca. 18-19 mio. kr., fremgår det af forretningsudvalgsmødets dagsorden.
Merudgiften vil kunne afholdes inden for den afsatte ramme for kollektiv trafik, og der forventes en balance på rammen fra 2028.
Af garantien reserveres der konkret 244,3 mio. kr. til indkøb af otte nye letbanetog. Letbanen råder i dag over 26 tog, og kapaciteten er i stigende grad udfordret i spidsbelastningsperioder, lyder det i sagsfremstillingen.
Flere passagerer
Letbanen havde i 2024 godt 6 mio. passagerer, og det tal ventes i 2030 at været steget til mellem 8 og 10 mio. Med garantien fra regionen kan Aarhus Letbane sende indkøbet af de nye letbanetog i udbud.
Udover otte nye tog skal en del af lånegarantien, 20,4 mio. kr., bruges til et nyt krydsningsspor og et overnatningsdepot på linjen til Odder, der er nødvendigt for at indføre kvartersdrift på linjen.
Resten af garantien på 235,3 mio. kr. til et nyt depot i forbindelse med letbanens ventede etape 2 mod Brabrand samt ændret infrastruktur udløses først, når udbuddet af tog er gennemført med et estimat på udgifterne. Aarhus Kommune betaler halvdelen af et kommende nyt depot.
Udover kvartersdrift på linjen til Odder, vil flere tog til letbanen også betyde udvidelse af driften på andre strækninger, fx til 5-minutters drift mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital i myldertiden og udvidelse af halvtimedrift på flere tidspunkter på strækningerne til Grenå og Ryomgård, fremgår det af bilag til dagsordenen.
Regionen forbeholder sig ret til at overdrage garantistillelsen til en eventuel anden myndighed, hvis regionen ikke også fremover vil have den lovbundne opgave vedrørende kollektiv trafik.
Fakta
- Siden 2019 har 30 millioner passagerer rejst med Aarhus Letbane.
- Prognoser for passagervæksten på Aarhus Letbane viser, at den eksisterende bane skal kunne betjene mellem 8-10 mio. passagerer i 2030. Væksten skyldes primært den store bosætningsudvikling langs letbanen - fx i Hornslet og i Odder.
- Aarhus Letbane råder i dag over 26 letbanetog, som er fuldt disponerede med den nuværende drift, og kapaciteten er i stigende grad udfordret i spidsbelastningsperioder.
- Otte nye letbanetog vil kunne understøtte den forventede passagervækst. Det indebærer en lånegaranti på 500 mio. kroner fra Region Midtjylland til køb af de nye tog, etablering af nyt krydsningsspor ved Rude Havvej, infrastrukturændringer og et nyt depot.
Kilde: Region Midtjylland.
Red: Nye afsnit 2,3 og 4 samt faxaboks tilføjet kl. 16.00
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.