Skal frigøre plads til havvind:
Odense Havn er klar med masterplan for kæmpe dry port
ODENSE: Pladsen er trang på Odense Havn, og derfor opkøbte havnen i 2022 et stort område, som tidligere udgjorde det lukkede forsøgsgartneri ved Årslev på Midtfyn. Her vil man investere 4-5 mia. kr. i 'Odense Dry Port', hvor området skal udvikles til en højteknologisk og bæredygtig logistikhub.
Torsdag er næste skridt i den ambition så blevet præsenteret. Således har havnen peget på ingeniørfirmaet WSP Danmark og arkitektfirmaet Gottlieb Paludan Architects, som vinder af en projektkonkurrence om masterplanen for den kommende Odense Dry Port. Forslagene er blevet bedømt ud fra fire hovedkriterier med fokus på logistik, stedets design og identitet, bæredygtighedstiltag samt økonomisk realiserbarhed, oplyser Odense Havn, som er ejet af Odense Kommune, i en meddelelse.
- Det har været imponerende at se den iderigdom, grundighed og indlevelse i opgaven, som hvert enkelt forslag indeholder, der nu er blevet til en helhedsplan med placering af veje, bygninger og udenomsarealer for den kommende Dry Port i Årslev. Derfor vil vi gerne takke alle deltagende teams for den store indsats og for de professionelt gennemarbejdede projekter med mange gode visioner, tanker og overvejelser for den kommende Dry Port i Årslev, siger Carsten Aa, som er administrerende direktør i Odense Havn A/S.
Planlægges som en helhed fra begyndelsen
Odense Dry Port strækker sig over et område på 1,1 million kvm og skal efter planen rumme godt 500.000 kvm bygninger. Etableringen af Danmarks største logistikknudepunkt skal sikre stabile forsyningskæder til kunderne på Odense Havn, hvoraf mange producerer vitale dele til den grønne omstilling.
Mens mange logistikcentre udbygges med løbende knopskydninger, så får Odense Havn A/S mulighed for at planlægge den nye Dry Port i sin helhed fra begyndelsen.
- Etableringen af Odense Dry Port giver os en helt unik mulighed for at designe området fra bunden, og med en masterplan sikrer vi en optimal udnyttelse af de mange kvadratmeter i Danmarks største logistikknudepunkt, siger Carsten Aa.
Skal frigøre plads på Odense Havn i Munkebo
Det overordnede formål med Odense Dry Port er, at kunderne på Odense Havn, der blandt andet producerer vitale dele til de store havvindmøller, får bedre mulighed for at følge med efterspørgslen ved at sikre stor lagerkapacitet tæt på produktionsfaciliteterne.
Samtidig frigiver det en smule plads til produktion på Odense Havns arealer i Munkebo, hvor belægningsprocenten på bygninger i 2023 var 98, og antallet af udlejede kvm til vindvirksomheder steg med 18,5 pct..
- Med Odense Dry Port kan vi flytte en del af lagerfaciliteterne og frigive plads til produktion på havnen i Munkebo, men vi kan allerede se, at det ikke er nok. Derfor arbejder vi også med en plan for, hvordan fremtidens Odense Havn bedst kan udvikles, så vi forhåbentlig kan skabe rammerne for, at produktionen til havvindmøller kan femdobles, så vi på Odense Havn løfter kapaciteten til installation fra en til fem GW havvind årligt, siger Carsten Aa, administrerende direktør, Odense Havn A/S.
De første bygninger forventes at stå færdige i Odense Dry Port i slutningen af 2027. I de kommende år skal udarbejdelsen af plangrundlag og projekteringen af de første byggerier først færdiggøres.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.