
LOLLAND: Da opgaven om at bygge en jernbanestrækning på Lolland kom i udbud, fik BaneDanmark kun et tilbud. Det var Danmarks største jord- og anlægsentreprenør som bød på opgaven på den nye Ringsted-Femern jernbane, og entreprenørens bud var 39 pct. pct. dyrere, end BaneDanmark havde forventet at bruge på opgaven.
FemernReport, der er et nichemedie, som dækker Femernbyggeriet, har fået aktindsigt i udbuds- og tilbudsprocessen hos BaneDanmark, og af den fremgår det, at BaneDanmark kun modtog ét tilbud på opgaven.
Tilbuddet kom fra M.J. Eriksson og lød på 897.127.795 kroner. I udbudsmaterialet havde BaneDanmark dog selv vurderet opgaven til cirka 70 millioner Euro – eller cirka 521 millioner kroner.
M.J. Erikssons tilbud var altså 376 millioner kroner dyrere, end den pris, BaneDanmark havde regnet med at skulle betale. Det svarer til en pris, der er 39 procent over det forventede, skriver FemernReport.com.
I forbindelse med Femernprojektet skal 30 kilometer jernbanestrækning på Lolland udvides fra ét til to spor, og der skal etableres en ny station ved Holeby. M.J. Eriksson er allerede i gang med arbejdet.
Anlægsentreprisen på jernbanestrækningen fra Ringsted til Nykøbing Falster blev også givet til M.J. Eriksson tilbage i 2016. Dengang kom der dog fire tilbud på arbejdet, skriver FermernReport.com.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.