dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Entreprenør bag Storstrømsbroen præsenterer stort underskud og får kriselån af den danske stat
Den nye Storstrømsbro bliver opført ved siden af den gamle.
Foto: Vejdirektoratet

Entreprenør bag Storstrømsbroen præsenterer stort underskud og får kriselån af den danske stat

Den danske stat har givet kriselån for 700 mio. kr. for at holde liv i byggefirma bag Storstrømsbroen. Projektet har været én stor underskudsforretning, indrømmer italiensk byggefirma.
1. JUL 2024 15.15

Pengene fosser ud af det italienske firma, der står bag byggeriet af Storstrømsbroen – og der er ingen prop i sigte. For femte år i træk kommer Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) ud af et regnskabsår med bragende underskud.

I 2023 tabte firmaet, som er hovedentreprenør på at bygge Danmarks tredjestørste bro, et trecifret millionbeløb. I sit årsregnskab oplyser SBJV, at firmaet tabte 353 mio. kr. på at bygge Storstrømsbroen. Samtidig fremgår det, at SBJV lige nu har en egenkapital på nul kr.

Så slemt står det til, at firmaet selv vurderer byggeprojektet for den danske stat til at være “en tabsgivende kontrakt”, som formentlig aldrig kommer til at give overskud.

Over de seneste fem år har SBJV da også tabt mere end 2,7 mia. kr. på at bygge Storstrømsbroen. Det er mere end kontrakten, som SBJV indgik med den danske stat tilbage i 2018, hvor de fik 2,1 mia. kr. for at bygge broen. SBJV er ejet af den italienske byggegigant Itinera s.p.a.

For at sikre, at SBJV ikke går konkurs, har Itinera selv måttet stille en garanti for, at de som moderselskab dækker alle udgifter ved SBJV’s underskud i det kommende år.

Derudover har SBJV bedt Vejdirektoratet, som er bygherre på Storstrømsbroen, om et lån for at nå i mål med de milepæle, der skal sikre, at byggeriet bliver færdigt. Lånet, som den danske stat har stillet til rådighed, løber op i 700 mio. kr. alene for 2023, fremgår det af årsrapporten.

Har rejst voldgiftssag

Lige nu er Vejdirektoratet og den italienske entreprenør i åbent slagsmål om, hvem der har ansvaret for, at byggeriet af Storstrømsbroen er blevet så dyrt og forsinket. SBJV hævder, at omkostningerne ved byggeriet er så store, at der burde være sat flere penge og mere tid af til byggeriet fra starten.

Derfor har de rejst en voldgiftssag imod den danske stat for at få dækket deres ekstra omkostninger. Her kræver Storstroem Bridge Joint Venture i alt 3,4 mia. kr. og 27 ekstra måneder for at gennemføre byggeriet af Storstrømsbroen. Et krav som Vejdirektoratet allerede afviste sidste år.

Det er ikke mere end tre måneder siden, at et byggefirma på projektet blev taget i at snyde sine ansatte for ti mio. kr. i løn. Samtidig har byggeriet af Storstrømsbroen været ramt af en række skandaler om alt fra korruption, underbetaling, farligt arbejdsmiljø, snyd med tidsregistrering og fyring af tillidsvalgte.

SBJV vandt i sin tid kontrakten på at bygge Storstrømsbroen ved at være 400 mio. kr. billigere end det næstbilligste bud. Storstrømsbroen skulle have stået færdig i 2023, men er indtil videre udskudt indtil 2027.

amp

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.