dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Ny platform skal give borgere overblik over private plejeleverandører
Det skal være lettere for borgere med behov for hjælp, at få overblik over deres muligheder for frit valg af pleje, mener folkene bag Pleje.dk. (Arkivfoto.)
Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

Ny platform skal give borgere overblik over private plejeleverandører

1. marts lanceres den landsdækkende portal Pleje.dk, som vil samle information om samtlige private og kommunale leverandører af hjemmepleje, sygepleje, træning, rengøring og madudbringning.
29. FEB 2024 11.17

Når borgere får brug for hjælp i hjemmet og bliver visiteret til eksempelvis personlig pleje og praktisk hjælp, står det borgeren frit for at vælge enten kommunens tilbud eller en privat leverandør. Men det kan være svært at få et overblik over sine muligheder.

Den problematik vil den nye portal Pleje.dk gøre op med. Hjemmesiden lanceres 1. marts, og vil give borgere et overblik over alle leverandører både private og kommunale i ens nærområde. Med tiden vil det også være muligt at se, hvordan andre borgere har vurderet de forskellige leverandørers service på en række kvalitetsparametre. 

Det oplyser konsulentfirmaet Profekto, som står bag Pleje.dk, i en meddelelse. Profekto har flere års erfaring fra ældreplejen og har bistået flere kommuner med at udvikle deres organisering og styring af plejen. Virksomheder mener, der er behov for en slag "trustpilot" målrettet mod ældre med behov for plejeservice i eget hjem. Ifølge Perfekto lancering af en kommende reform af ældreplejen med mere fokus på fritvalg kun gjort pleje.dk  

- Med åbningen af pleje.dk får vi et fælles implementeringsbarometer for ældrereformen, der måler temperaturen på den borgeroplevede kvalitet og på den enkelte leverandørs omstilling af plejen, siger Esther Mørup, som er direktør og partner i Perfekto.

Kvalitetstjekker

Politisk tales der om en fremtid med øget selvbestemmelse, kontinuitet i plejen og rammer for en værdig og tryg alderdom. Pleje.dk giver via sine kvalitetsvurderinger netop mulighed for at følge op på disse centrale emner i ældrereformen. 

Borgere - eller deres pårørende - kan via pleje.dk anmelde niveauet af service på en række kvalitetsparametre såsom indflydelse, aftalt tidspunkt, værdighed, samme medarbejdere og hjælp til selvhjælp samt samlet tilfredshed.

Når en leverandør opnår fire ud af fem stjerner på den borgeroplevede kvalitet, vil leverandøren kunne opnå et plejemærke for borgertilfredshed og dermed et for borgerne synligt kvalitetsmærke på pleje.dk.

Profekto står selv inde for kvalitetsvurderingerne, idet de løbende vil lave kontrolopkald til et udvalg af borgere for at sikre, at de rent faktisk har benyttet den leverandør, som de har anmeldt på hjemmesiden.

- Vi vil gerne vise, at der er mange stabile, private leverandører, som man trygt kan vælge, og vi vil gerne vise, hvilke kommuner, der er gode til at overholde budgetter og skabe et realistisk prisniveau, siger Christian Braad, som er direktør og partner i Profekto. 

amp

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.