
Nøjagtigt som mange andre virksomheder kæmper DSB også med de høje energipriser. Det statsejede transportselskab har tirsdag aflagt regnskab for tredje kvartal, og det viser et overskud før skat på 38 mio. kr. Overskuddet kunne have været større, hvis ikke det var for de stigende udgifter til el og diesel.
DSB fortæller selv, at selskabets energiomkostninger er steget med 307 mio. kr. i årets første ni måneder sammenlignet med samme periode sidste år.
Hvad passagerantallet angår, er DSB ved at være tilbage på niveauet før corona. Der blev i alt foretaget 43,9 millioner rejser i tredje kvartal, hvilket svarer til en forbedring på 51 pct. i forhold til sidste år. Men der er stadig 11 pct. op til 2019-tallene.
Punktligheden lader dog noget tilbage at ønske. Store spor- og signalarbejder har varet længere end beregnet, og det har gjort det vanskeligt at lægge vagtplaner.
Derudover var det kun 70,3 pct. af kunderne i fjern- og regionaltogene i kvartalet, der oplevede, at de var fremme inden for tre minutter efter planlagt ankomst.
Målet for 2022 er en kundepunktlighed på minimum 77,9 pct. Lægger man tallene for de tre første kvartaler sammen, bliver det foreløbige facit 73,0 pct..
En mere positiv nyhed er det, at samtlige 42 ellokomotiver, som er bestilt hos tyske Siemens, nu er leveret. Det betyder, at udledningen af CO2 bliver mindsket i forhold til de gamle diesellokomotiver.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.