dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Virksomheder tør ikke købe el-varebiler
(Arkivfoto.)
Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Virksomheder tør ikke købe el-varebiler

Der følger en lang række problemer med, hvis bilkøbere vælger elektriske varebiler fremfor diesel.  
4. SEP 2024 10.49

Der er stor fremgang i antallet af elbiler i persontransporten i Danmark, men der er flere hindringer i vejen for at elvarebiler bliver mere attraktive. I flere udbud vinder krav, om at leveringen af varer skal ske med el som drivkraft, ellers frem. Derfor kalder DI  nu på politisk handling som sikrer ligestilling i reglerne mellem diesel varebiler og elvarebiler. 

Med et almindeligt B-kørekort har bilister i Danmark ret til at føre elektriske varebiler på op til 4.250 kg. Dispensationen er givet for at kompensere for lavere lasteevne som følge af bilbatteriernes vægt. Hvis denne dispensation ikke var givet, ville det kræve næsten 50 pct. flere el-varebiler for at flytte samme mængde gods, som dieselbiler op til 3.500 kg. kan flytte - Så langt så godt.

Bøvlet opstår, fordi alle andre regler omkring de tungere el-varebiler følger lovgivningen for lastbiler. Det betyder blandt andet, at de vil være omfattet af kilometerafgiften for lastbiler fra 1. januar 2027. De vil altså koste op til 0,24 kr./km at køre i en elektrisk varebil i miljøzonerne og 0,16 kr./km på resten af vejnettet, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk.

- En dieselvarebil skal ikke betale km-afgift, så det er åbenlyst konkurrenceforvridende. Dertil kommer, at byer som Aarhus København, der vil indføre nul-emissionszoner, vil få svært ved at få dækket deres transportbehov, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Må kun køre så stærkt som en lastbil

El-varebilerne har ydermere samme hastighedsbegrænsning som lastbiler, hvilket blandt andet betyder, at de ikke må køre hurtigere end 90 km/t. på motorveje og skal have installeret en fartbegrænser. Og hvis de kører mere end 100 km fra ejervirksomhedens adresse skal der være installeret en takograf (En enhed, der anvendes i køretøjer for at registrere og overvåge køretøjets aktiviteter og førerens arbejdstid red.), og chaufføren er dermed omfattet af reglerne om køre- og hviletid.

Derudover er elektriske varebiler omfattet af en række kommunale parkeringsregler, som dieselvarebiler ikke skal overholde. Og parkeringsbøderne vil være op til fire gange så høje.

- Det er helt uholdbar for den grønne omstilling af varebilerne. Reglerne betyder, at flere transportvirksomheder ikke tør investere i varebilerne. Derfor opfordrer vi transportminister Thomas Danielsen (V) til hurtigst muligt at ændre reglerne, så reglerne for de elektriske varebiler sidestilles med dem for dieselvarebiler op til 3.500 kg, siger Karsten Lauritzen til DIBusiness.dk

amp



Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.