Væksthuse mangler kontakt til vækstvirksomheder
En væsentlig forventning til de fem regionale væksthuse må være, at de er i kontakt med vækstlaget. Dette viser sig dog at være væksthusenes største udfordring.
Sådan lyder det fra KL selv i et notat til en evaluering af de fem regionale væksthuse fra 2010 til 2012.
Evalueringen, foretaget af konsulentfirmaet Irisgroup for KL og Erhvervsstyrelsen, viser, at kun seks procent af vækstvirksomhederne har gjort brug af et væksthus før eller under deres vækstforløb.
- Jeg synes, det er lavt, og man kan sige, at hvis det overhovedet skal give mening, at det offentlige skal yde services på det her område, så bør man i hvert fald sørge for, at pengene bliver brugt rigtigt og derfor få en meget større kontakt i det lag, hvor vækstpotentialet er, siger Andreas Kaus Jensen, konsulent i DI Videnrådgiverne.
Jyderne bedst
For iværksættere (under tre år gamle) er andelen kun to pct, mens den er otte pct for etablerede virksomheder. Værst står det til i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
- Seks procent lyder ikke af meget, og det må vi jo anerkende, men jeg synes også, det er vigtigt at holde fast i, at vi også skal have den krølle på, at vi hjælper virksomheder med at komme ind i vækstlaget. Men vi er enige i, at vi skal have kigget på, hvordan vi gør det bedre og får flere ind, siger Lone Johannsen, chefkonsulent i KL.
En svær øvelse
KKR Midtjylland har igen i år valgt at placere et af sine møder til Folkemødet, hvor evalueringen netop er et dagspunkt. Formand Anders G. Christensen mener ikke de seks procent udgør et problem, da virkeligheden også er, at det er hammersvært at identificere, hvem der er vækstiværksætter.
Alligevel mener han, at væksthusene har en stor berettigelse som supplement til de lokale erhvervsservices, der leverer en mere generel erhvervsrådgivning.
- Det giver mening, fordi den lokale erhvervsservice har fingeren på pulsen og ved, hvad der rører sig lokalt, og hvis det bare er ham eller hende, der vil have en smedevirksomhed eller frisørsalon, så bliver de nok ikke vækstiværksættere, men kommer der en med noget produktionsvirksomhed, så må man ind og se, om man kan understøtte det i væksthuset, forklarer Anders G. Christensen.
Det gælder både i forhold til iværksættere, der måske på sigt kan blive vækstvirksomheder, men også eksisterende virksomheder, der har med rådgivning har potentiale til at udvikle sig i en ny retning.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.