Politiske annoncer på Facebook boomer i valgkampen
Facebook gør det muligt at målrette sit politiske budskab til lige præcis den målgruppe, man ønsker at nå. I de seneste dage har Liberal Alliance været på vælgerjagt hos deres regeringspartner i De Konservative, mens en socialdemokratisk byrådskandidat går efter Enhedslisten-vælgere. Det skriver Information.
Reklamer på Facebook målrettet mod den enkelte kan derfor være radikalt forskellige fra naboens eller familiemedlemmet i Sønderjylland, og det er ikke synligt for offentligheden, hvordan de forskellige reklamer spreder sig. Det viser Informations indsamling af reklamer fra brugeres Facebook-feeds.
Det lyder smart, men er også en af de funktioner som har skabt mest debat, da man frygter, at politiske aktører med Facebooks indgående viden om den enkelte bruger kan målrette budskaber præcis mod de grupper, som kan være afgørende for at ændre på et valgresultat uden at offentligheden kan se det, skriver Information.
10.000 ekstra annoncekontrollører
At en stor del af ens valgkamp foregår på Facebook, er der ikke noget odiøst i, men kampagner på Facebook kan netop misbruges, hvilket it-giganten de seneste uger har modtaget megen kritik for, ved sidste år ukritisk at lade russiske ‘trolls’ reklamere under den amerikanske valgkamp for at påvirke valgresultatet.
Kritikken har haglet ned over Facebook, og chefen Mark Zuckerberg - måtte presset af omstændighederne - stå skoleret for USA's politiske top - og her lovede han at hyre 10.000 yderligere medarbejdere for at få mere kontrol med de annoncer, som Facebook i høj grad lever af.
Til AP sagde vicepræsident i Facebook Rob Goldman:
- Fremover skal købere af annonceopslag med politisk indhold afsløre deres identitet og lokation. Brugerne skal samtidig kunne klikke på et opslag og se, hvem der har betalt for det.
Pas på demokrati og censur
Avisen Business Insider advarer om, at Facebooks annonceringsmotor med en række politiske udløsere vil kunne bruges af regeringer, politiske partier eller andre, der ønsker at påvirke meninger eller skabe splid.
‘Vi har ikke set annoncer af denne art, men fremadrettet siger eksperter, at Facebook skal blive mere gennemsigtig omkring, hvordan dets annoncekategorier genereres, og hvordan folk er grupperet i dem,’ lyder det i en leder i Business Insider.
I Los Angeles Times siger en professor og medieekspert, at den politiske reklame på Facebook stiger eksplosivt, men samtidig skal vi være på vagt over for demokratiet:
‘Jeg ligger ikke søvnløs over Facebooks forretninger, men over demokratiets fremtid,’ sagde Siva Vaidhyanathan til Los Angelses Times. Han er professor i medievidenskab ved University of Virginia og forfatter til en bog om Facebook ‘Anti-Social Media’, der udkommer i 2018.
Nogle kalder det nemlig censur, andre kalder det demokratisk udsalg, at Facebook skal bestemme, hvad man må sige, gøre og skrive på Facebook i sine opslag og annoncer.
Fakta er, at Facebook selv bestemmer, hvad de politiske rammer er for debat og annoncer på Facebook. Hvis man skriver noget, der er imod det amerikanske firmas regler, bliver man lukket ned og får karantæne. Reglerne for, hvad man må skrive og ikke skrive hos både Facebook og Google, er ikke sådan lige at gennemskue, og for nogle kan det synes som om, at Facebook er styrende og bestemmende i den offentlige debat - også i Danmark.
Fakta:
Fra Facebooks annoncepolitikker:
‘Annoncer må ikke diskriminere eller opfordre til diskrimination af personer på baggrund af personlige egenskaber såsom race, etnicitet, hudfarve, national oprindelse, religion, alder, køn, seksuel orientering, kønsidentitet, familiestatus, handicap, medicinsk eller genetisk sygdom’.
Fra Googles annonceregler:
'Vi værdsætter mangfoldighed og respekt for andre og bestræber os på at undgå at støde vores brugere, så vi tillader ikke annoncer eller destinationer, der viser chokerende indhold eller opfordrer til had, intolerance, diskrimination eller vold.’
‘Upassende indhold omfatter: Mobning eller chikane af en enkeltperson eller en gruppe og racediskrimination’.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.