dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Mange fejl i digitaliseringen kan undgås
Foto: Ronja Pilgaard

Mange fejl i digitaliseringen kan undgås

I disse år ruller en bølge af digitalisering ind over det offentlige. Danmark er i front, og det koster fejl. Men fejlene kan undgås, lyder det fra toppen af dansk it i dialog med det offentlige Danmark

Digitaliseringen af det offentlige koster penge. Mange penge. Især når det fejler. Det fælles indrivelsessystem til skat står det offentlige i en regning på 1,1 mia. kr., mens driften af sundhed.dk over en femårig periode kostede 30 mio. kr.

Den høje pris bunder blandt andet i en række fejl, som er opstået i forbindelse med implementeringen, men fejl sker, når man er frontrunner. Og der er ingen vej tilbage fra digitaliseringen af det offentlige.

Sådan lød det samlet fra fem af de stærkeste spillere på it-området, da de mødtes på Folkemødet til en debat i DK Mediers telt. Med på scenen var KL-formand Martin Damm (V), direktør Marianne Dahl Steensen fra Microsoft Denmark, adm. direktør Eva Berneke fra KMD, Socialdemokratiets it-ordfører Karin Gaardsted og HK-formand Kim Simonsen.

- Den danske offentlige sektor er den mest digitale sektor i forhold til andre lande. Vi er helt ude i front. Vi kan ikke kigge til andre lande, når vi skal have inspiration, eller når vi skal finde systemer, som kan lette den offentlige sektor. For der er ingen, som er så langt med e-boks, skat og en lang række andre digitale tilbud. Den frontrunnerstatus, koster nogle fejl, men hvis alternativet er, at vi skal tilbage til at udfylde vores selvangivelse med mørk kuglepen på lyserødt papir, er det her langt bedre, sagde adm. direktør Eva Berneke fra KMD.

Hun blev bakket op af KL-formand Martin Damm:

- Alternativet til digitaliseringen - at vende tilbage til det manuale - er langt dyrere. Men det er da fristende at tænke sådan som borger, for der er jo ikke nogen medier, der har skrevet om alt det, som går godt. De har fokus på det, som går galt - og det er da fair nok, men det er vigtigt at huske.

Husk, at det skal bruges
Men mange af fejlene kan undgås, lød det også. Det kræver dog, at det offentlige bliver bedre til at tænke over, hvad der skal komme ud af digitaliseringen - hvad borgerne skal have ud af det - frem for at se på, hvor meget man kan spare.

- Vi laver mange projekter og løsninger til private virksomheder. Og de har bare et større fokus på at levere kundeværdi. Det savner jeg nogle gange i det offentlige, hvor det ofte handler mere om digitalisering for digitaliseringens skyld, sagde direktør Marianne Dahl Steensen fra Microsoft Denmark.

Men samtidigt er det også vigtigt, at der ikke bare digitaliseres for at spare penge. Det bliver nemlig ofte dyrt i sidste ende, lød det fra HK-formand Kim Simonsen:

- Jeg kunne godt tænke mig, at man ventede lidt med at trykke på spare-knappen. Som minimum til efter man havde trykket på virker-knappen. Forstået på den måde, at vi er nødt til at have tingene til at virke, før vi kan glæde os over alle de mange millioner, vi kan spare på finansloven og de kommunale budgetter, sagde Kim Simonsen.

Mere digitaliserbar lovgivning
Det sidste fælles budskab fra de fem deltagere i debatten, var et ønske om en mere digitaliserbar lovgivning:

- Man er nødt til fra lovgivers side at se på, hvordan man kan automatisere, det man vedtager. Beskæftigelseslovgivningen består af 30.000 sider. Det er helt vildt. Det at digitalisere det, man vedtager, gør det hele meget nemmere, sagde Martin Damm.

Og det ønske hører it-ordfører Karin Gaardsted (S) ofte:

- Det jeg hører fra alle sider er, at man ønsker mere digitaliserbar lovgivning. Jeg kan ikke love, at vi gør det med al lovgivning, men det skal jeg gerne tage med mig videre, lød det fra Karin Gaardsted.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.