dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Helikopterflyvning skaber turbulens om tilskud til Kolding Lufthavn
Kolding Lufthavn ligger nær Vamdrup cirka 12 km fra Kolding.
Foto: Søren Gylling/Jyskfynskemedier/Ritzau Scanpix

Helikopterflyvning skaber turbulens om tilskud til Kolding Lufthavn

En mundtlig tilladelse til en privat helikopterejer, støj og overtrædelse af miljøgodkendelse fylder i debatten om Kolding Lufthavn.

KOLDING: Er det en kommunal opgave at yde økonomisk støtte til en lufthavn, så bl.a. den lokale byggematador kan bruge sin private helikopter i erhvervsøjemed?

Det er blevet et aktuelt spørgsmål i Kolding, hvor kommunen er i gang med at revurdere miljøgodkendelsen for Kolding Lufthavn.

Lufthavnen har haft svært ved at overholde de begrænsninger, der ligger i den gældende godkendelse. I 2023 blev det maksimale antal af helikopterflyvninger for erhvervs- og skoleflyvninger overskredet med over 1.100 i forhold til det tilladte antal på 1.600.

Naboer til lufthavnen er generet af støj fra de mange flyvninger, og senest har Jydske Vestkysten afdækket, at ejendomsinvestor Pierre Legarth har en ikke-nedskrevet tilladelse til at flyve, selv om privat helikopterflyvning er ulovligt ifølge miljøgodkendelsen.

Milliontilskud overvejes

Afsløringen af den mundtlige særaftale får flere politikere til at overveje at fjerne det årlige tilskud på 2,6 millioner kroner til den fond, som står for driften af lufthavnen.

- Det er jo dybt problematisk, at Kolding Kommune har den her dobbeltrolle som myndighed og samtidig er involveret i lufthavnen økonomisk. Det skal vi have styr på, siger formand for udvalget for natur, miljø og klima Jørn Chemnitz (SF) til Jydske Vestkysten. Står det til ham, skal milliontilskuddet fjernes, så lufthavnen bliver en virksomhed, der opererer på markedsvilkår.

Borgmester Knud Erik Langhoff (K) er mere afventende, men siger om den mundtlige særaftale, at "det er noget, der hører fortiden til, som vi ikke vil se fremover", mens Venstres gruppeformand og borgmesterkandidat Jakob Ville siger, at "Det er jo et godt liberalt princip at lade stå, hvad der kan stå selv. Så det er jeg bestemt ikke afvisende overfor".

Ændret fordeling mellem fly og helikopter

Lufthavnen søgte i januar om at udvide antallet af flyvninger, men det blev i april afvist af udvalgspolitikerne.

Forvaltningen fik i stedet til opdrag at arbejde videre med en miljøgodkendelse, der fastholder niveauet for antal operationer på godt 14.000 som den hidtidige tilladelse, dog med mulighed for en ændret fordeling mellem helikopter og fly. En operation defineres som enten en start eller en landing.

Da lufthavnen i 1997 blev miljøgodkendt, var det primært fly, der benyttede den. Der er efterfølgende sket en udvikling, så der nu er færre fastvingede fly og flere helikoptere, fremgår det af mødereferatet.

Udvalget er tidligere blevet orienteret om, at forvaltningen har modtaget et øget antal klager over Kolding Lufthavn i 2023.

Der blev i december 2023 afholdt et dialogmøde mellem forvaltningen og naboerne til lufthavnen. Naboerne føler sig meget generet af støjen fra lufthavnen og i særdeleshed den støj, der kommer fra helikopterne, en støj der ifølge naboerne er blevet øget de seneste år.

Ud over en ny miljøgodkendelse satte kommunen i forbindelse med budget 2024 gang i en analyse af bl.a. lufthavnens juridiske og økonomiske selskabskonstruktion og kommunens muligheder for at udtræde af fonden og selskabet.

Sker det, kan der spares 2,5 mio. kr. pr. år med fuld virkning fra 2026, hedder det i en budgetnote.

Kolding Lufthavn 

Lufthavnen ejes af Fonden Den Selvejende Institution Kolding Lufthavn. Den daglige drift varetages af driftsselskabet Kolding Lufthavn ApS, der blev oprettet i 2001.

Lufthavnen blev indviet i 1964 som Vamdrup Flyveplads. I 1985 blev det besluttet at anlægge en asfaltbane.  I 1995 blev der investeret ca. 2 mio. kr. i en lufthavnsbygning. 

Fra 2006 blev det årlige driftstilskud, som lufthavnen stadig får, tildelt.

Forvaltningen bruger mange ressourcer på at håndtere henvendelser om lufthavnen. I november 2023 blev der oprettet én indgang til henvendelser, og frem til ultimo marts 2024 var der cirka 200 indkomne mails og cirka 140 udgående mails. Derudover er der telefoniske henvendelser. 

Kilde: Kolding Kommune

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.