dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Forbrugere har ikke stor tiltro til virksomheders miljøkommunikation
Danskerne er trætte af greenwashing og stoler ofte ikke på virksomheders påstande om deres produkters bæredygtighed.
Foto: Miljømærkning Danmark

Forbrugere har ikke stor tiltro til virksomheders miljøkommunikation

Greenwashing bekymrer i høj grad danskerne, der er trætte af at blive mødt med virksomheders udokumenterede påstande om miljøvenlige produkter.
20. JUN 2024 14.46

Danskerne går mere og mere op i at varer bliver produceret bæredygtigt, men mange har svært ved at finde rundt rundt i, om varerne reelt er grønne. Således tror 83 pct. af danskerne, at virksomheder ofte overdriver, hvor miljøvenlige deres produkter er, og 77 pct. er ofte irriterede over, at produkter markedsføres som ”grønne” uden en god forklaring. Det viser en undersøgelse som Opinion har gennemført for Svanemærket.

Tallene fra undersøgelsen giver jo det indtryk, at forbrugerne føler sig forvirrede. Og det er med god grund, for hvad betyder et udsagn som fx ”miljøvenlig” egentlig. Det er helt afgørende for både forbrugerne og den grønne omstilling, at udsagn om miljø og bæredygtighed i markedsføringen er konkrete, relevante og dokumentérbare. Ellers forvirrer markedsføringen og kan være på kant med loven, siger Forbrugerombudsmanden, Torben Jensen, i en pressemeddelelse.

For mere end otte ud af ti danskere er det afgørende, at markedsføring af produkter som mere miljøvenlige, er dokumenteret og kontrolleret af en uafhængig tredjepart.

Danskere, der er i tvivl om om varer reelt er grønne, kan glæde sig. For i fremtiden vil der med ny EU-lovgivning blive stillet skrappere krav til grøn markedsføring.

Direktivet om øget forbrugerbeskyttelse er allerede vedtaget og indeholder et generelt forbud mod generiske grønne anprisninger, som fx ”miljøvenlig”, ”klimavenlig” og ”grøn”. Dog vil den slags anprisninger kunne bruges, når de bliver understøttet af et relevant officielt anerkendt miljømærke, herunder Svanemærket.

Derudover byder fremtiden også på Green Claims-direktivet, som skal forhindre vildledende påstande om miljø og bæredygtighed. Der er blandt andet lagt op til et generelt forbud mod vildledende markedsføring og til fastsættelse af mere specifikke regler om miljømærkning.

- Vildledende grønne påstande ødelægger forbrugernes tillid til virksomheder og deres kommunikation. Det kan også vildlede forbrugerne til at købe varer, der er mindre gode for miljøet, og dermed går vi glip af vigtige klima- og miljøeffekter. Det er derfor positivt, at der ryddes op i junglen af udokumenterede grønne anprisninger og påstande, så forbrugerne nemt kan vælge de produkter, der rent faktisk gør en forskel for miljøet, og så virksomhederne samtidig bliver beskyttet mod unfair konkurrence, siger Rina Ronja Kari, som er kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.