dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Debat:
Aktiver detailhandlen og udbyg de kommunale udbud for at optimere ladeinfrastrukturen

OK's markedsdirektør Kenneth R. Korsgaard kommer i dette indlæg med nogle forslag til, hvordan vi kan udbygge ladeinfrastrukturen med henblik på at gøre det nemmere og mere tilgængeligt at være elbilist i Danmark.
21. AUG 2024 12.58

Med et fortsat stigende antal elbiler på vejene er der behov for at tænke ud af boksen for at optimere ladeinfrastrukturen. Det skal være nemmere og mere tilgængeligt at være elbilist i Danmark – og her vil et tættere samarbejde med detailhandlen og optimeringer i de kommunale udbud kunne gøre en forskel.

Flere ladestandere ved detailhandlen

I OK har vi gode erfaringer med at samarbejde med detailkæder. Vi har altid arbejdet tæt sammen med Coop i forhold til vores tankstationer og vaskehaller og har senest tilføjet Elgiganten og BAUHAUS til vores samarbejdspartnere på ladestandere.

Ladestandere skal placeres de steder, hvor danskerne allerede færdes til daglig, som fx ved detailhandlen. På den måde kan kunderne kombinere opladning af deres bil med andre ærinder, særligt hvis de ikke har adgang til opladning derhjemme.

Det skaber værdi for kunderne. Og efterhånden er det en forventning hos bilisten, at bilen kan oplades via lyn- og hurtigladere, mens der bliver løbet ærinder i eksempelvis varehuse og byggemarkeder.

Det er ikke en ny erfaring, vi har gjort os. Vi har i mange år kunnet observere den samme tendens på brændstofmarkedet, hvor der er en synergi mellem tankstationer eller vaskehaller og de tilknyttede butikker i form af enten OK Plus eller Coop-butikker.

Derfor vil vi med stor sandsynlighed se endnu flere lignende partnerskaber i fremtiden. Både fra os og vores konkurrenter. Det er ganske enkelt et konkurrenceparameter for detailkæderne at tilbyde opladning til deres kunder – og samtidig er det er vigtigt med lademuligheder til deres medarbejdere, både dem i privatbil og firmabil.

Når vi indgår aftaler om opsætning af ladestandere, sikrer vi, at der bliver taget højde for alle ladebehov. Det gælder uanset, om det er hos detailkæder, andre virksomheder eller på nuværende og kommende OK-lokationer. Det er vigtigt for at skabe de bedste betingelser for en effektiv infrastruktur til elbilerne.

Optimeringsmuligheder i kommunale udbud

Et andet centralt fokusområde er kommunale udbud. Siden ladestander-bekendtgørelsen trådte i kraft, har kommunerne udbudt mange af deres parkeringspladser til opsætning og drift af ladestandere. Det har sikret flere offentlige lademuligheder, og det er meget glædeligt.

Dog ser vi i OK fortsat gode muligheder for at optimere og udbygge ladeinfrastrukturen i kommunerne - særligt i sommerhus- og lejlighedsområderne, hvor beboerne ikke har mulighed for at få etableret deres egne ladeløsninger.

De kommunale udbud dækker flere sommerhus- og lejlighedsområder, hvilket er positivt, men mange af disse lokationer inkluderer få ladepunkter. Vi forstår, at ladestanderbekendtgørelsen kan begrænse kommunerne, men vi appellerer til, at fokus rettes mod at udbyde lokationer, hvor centrerede ladeområder eller ladeøer med både normal-og hurtigladere kan etableres. Dette vil give den pågældende ladeoperatør mulighed for at optimere økonomien på lokationerne og dermed sikre elbilisterne den bedste pris og en forbedret oplevelse.

Vi opfordrer samtidig kommunerne til at overveje mulighederne for salg af kommunalt ejede grunde, fordi det er område med stort potentiale. Ofte vil der være mindre områder eller matrikler, der ikke kan bruges til andet, men som fint vil kunne rumme to-tre større ladestandere. Det kunne fx være langs større veje, indfaldsveje eller i nærheden af butik- eller kulturliv. På den måde påtager ladeoperatøren sig hele investeringen og risikoen, mens kommunerne får lettere ved at identificere områder, hvor udbuddet ikke matcher efterspørgslen på ladestandere.

Der er altså masser at tage fat på, og i OK arbejder vi hver dag på højtryk for at udbrede ladeinfrastrukturen over hele Danmark – og ikke mindst på alle markeder inden for e-mobilitet. Vi opsætter lyn- og hurtigladere til dem, der skal hurtigt videre, og almindelige ladere til dem, der opholder sig længere. Desuden installerer vi lynladere til den tunge transport, så branchen for alvor kan omstille flåderne til el.

Inden udgangen af 2025 forventer vi at have etableret omkring 6000 offentligt tilgængelige ladepunkter, hvoraf flere er lyn- og hurtigladepunkter.

Indlægget er skrevet af Kenneth Risborg Korsgaard, som er OK's markedsdirektør på e-mobilitet.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.