dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

KMD solgt til japansk koncern

Det tidligere KL-ejede it-selskab bliver datterselskab i den japanske teknologikoncern NEC, der har købt KMD af kapitalfonden Advent International og Sampension
27. DEC 2018 10.10

Kapitalfonden Advent International og Sampension har solgt it-selskabet KMD til japanske NEC. 3200 ansatte i it-selskabet KMD har fået nye ejere. Fremover skal KMD således være et datterselskab i den japanske teknologikoncern NEC.

Japanerne har ifølge en pressemeddelelse købt KMD af de hidtidige ejere, kapitalfonden Advent International og Sampension. Det er særligt KMD's styrkeposition som udvikler af software til offentlige kunder, der har vakt japanernes interesse.

- Danmark betragtes som en europæisk rollemodel, når det handler om at forbedre offentlige services og opnå effektiviseringer gennem digitalisering. Gennem købet af KMD får NEC adgang til teknologi, kompetencer og produkter, som er i absolut verdensklasse, siger Takashi Niino, der er administrerende direktør for den japanske virksomhed.

KMD udspringer af det tidligere Kommunedata, der var en sammenlægning af en lang række kommunale it-centre.

Selskabet var frem til 2009 ejet af KL og har i dag over 1.500 kunder, hvoraf knap halvdelen er udenlandske.

Koncernen omsætter årligt for mere end fem mia. kr.

Ritzau

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.