Københavns Havn takkede nej til landstrømsanlæg
KØBENHAVN: Københavns Havn kunne i 2016 have fået et landstrømsanlæg til de osende krydstogtskibe, så en del af dem ikke ville behøve at brænde deres forurenende brændstof af i havnen. Men havnen tog ikke imod tilbuddet, så nu ender anlægget i Kristiansand, oplyser TV2 Lorry.
Den østjyske virksomhed PowerCon ville have brugt hovedstaden som udstillingsvindue og stille anlægget, der ellers normalt løber op i 30 mio. kr., til rådighed. Københavns Havn skulle alene stå for etableringen, der blev vurderet til at løbe op i mellem 25 mio. kr. og 30 mio. kr., men Copenhagen Malmö Port, der står bag havnen, samt By & Havn og Københavns Kommune valgte at takke nej.
Beslutningen nåede aldrig et politisk niveau, hvorfor teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ikke kendte til afvisningen, men nu skal sagen undersøges. Copenhagen Malmö Port begrunder afvisningen med en rapport fra 2015, der konkluderede, at et landstrømsanlæg ikke ville være rentabelt. Men rapporten var forældet, lyder det fra PowerCon. Eksempelvis blev prisen på anlæg og etablering gjort langt højere end den reelle udgift, hedder det.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.