KØBENHAVN: Københavns Kommune er snart klar med en algoritme, der beregner, hvor der er størst sandsynlighed for at finde en parkeringsplads. Det har fået kommunen til at ændre udviklingsmodel fra vandfaldsmodellen til en agil model, skriver Version 2.
- Vi stod over for et valg mellem en hardware-løsning med brug af sensorer, radar og kameraer, og så en softwareløsning. Vi valgte software-løsningen af flere årsager. Dels er software-udviklingen billigere, fordi der ikke er udgifter til drift og vedligehold af fysisk udstyr på samme måde som med kameraer eller sensorer. Derudover var der på tidspunktet for beslutningen en stor offentlig modvilje mod eksempelvis kameraer i bybilledet på grund af privatlivsbeskyttelse. Sidst, men ikke mindst, er den algoritme, der beregner sandsynligheden for at finde en parkeringsplads, faktisk bedre end en realtidsovervågning via kameraer og sensorer, fordi trafikken er dynamisk og hele tiden ændrer sig, siger Anne Schou Johansen, stabschef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.
I februar lancerede parkeringstjenesten Easypark en lignende tjeneste, der også er baseret på åbne data fra Københavns Kommune. At kommunen nu tilbyder Easyparks konkurrenter at søge direkte i en kommunal parkeringssoftware, handler dog ligeså meget om at stille de private virksomheder i en fair konkurrencesituation, oplyser kommunen.
Læs hele artiklen hos Version 2
rp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.