Selvlærende app erstatter mavefornemmelser om efterladte cykler
KØBENHAVN: Sønderbøjede eger, manglende sadler og rustrøde kæder er sikre kendetegn på de mindst 25.000 efterladte cykler, der skæmmer bybilledet i Hovedstaden. Københavns Kommune lancerer derfor et tiltag, der skal rydde op i gader og stræder samt frigøre plads i de overfyldte cykelstativer, oplyser landinspektørfirmaet LE34, der arbejder samen med Teknisk Forvaltning om den sag.
Korteksperterne har videreudviklet den app, som kommunens medarbejdere i de seneste fire år har brugt til at registrere, hvor de døde cykler befinder sig. I samarbejde med adfærdsspecialister har LE34 implementeret en avanceret algoritme, der på baggrund af den indsamlede data kan forudse, hvor koncentrationen af efterladte cykler er størst.
– Københavns Kommune havde et ønske om at effektivisere markeringen og bortskaffelsen af de efterladte cykler, så den følger med byens behov. Derfor har vi udvidet samarbejdet med den tekniske forvaltning. Opmærkningen af efterladte cykler har indtil nu foregået efter opmærkerens erfaring og mavefornemmelse. Det nye er, at han nu på sin mobiltelefon modtager de opmærkningsruter, der giver det bedste resultat, siger Heine Torsson, GIS kundechef i LE34.
Flere indsamlede cykler
Siden marts 2013 har Københavns Kommune anvendt LE34’s app, og før det brugte medarbejderne papir og blyant til at holde styr på opgaven. Kommunens medarbejdere afmærker de parkerede cykler med tape over hjulene og kontrollerer 30 dage senere.
Hvis tapen er ubrudt, betragtes cyklen som efterladt. Alt bliver registreret med præcis geolokation i appen. 80 pct. af de efterladte cykler skrottes, mens resten sælges på auktion eller returneres til den retmæssige ejer. I 2016 blev 69.000 cykler markeret med tape og 11.000 afhentet.
– Det nye system vil resultere i, at der bliver samlet flere cykler. Samtidig kommer københavnere til at opleve bedre mulighed for at parkere cyklen og ikke mindst en pænere by med færre ødelagte cykler. Rent økonomisk kan det også langt bedre betale sig at fjerne cykler end at etablere yderligere parkeringspladser – faktisk er det 13 gange billigere, forklarer Heine Torsson.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.