dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Havne overtræder havneloven - uden konsekvenser

Brancheaktører kritiserer skarpt, at offentlige havne driver virksomhed med slæbebåde. Ifølge havneloven skal det overlades til private aktører

En række brancheaktører kritiserer skarpt en ulovlig praksis i flere havne. Eksempelvis har Guldborgsund Havne en prisliste, der indbefatter ting, som de ikke må udføre ifølge havneloven, fordi man skal overlade opgaverne til private aktører. Søfart har været i kontakt med ledelsen, som ikke ønsker at udtale sig om sagen.

Vejle Havn sendte ulovligt slæbebåden ’Jeppe Jensen II’ til Horsens Havn for at løse opgaver i december, hvorefter transportminister Ole Birk Olesen (LA) fastslog:

- Efter det oplyste har Vejle Havn ikke annonceret aktiviteten og har ikke en ’Grandfather Right’ til at udøve slæbebådsvirksomhed, hvilket indebærer, at det ikke er i overensstemmelse med havneloven, når Vejle Havn løser opgaver i en anden havn med deres slæbebåd. 

Ingen sanktioner
Jakob Svane er sekretariatsansvarlig for danske havnevirksomheder (under Dansk Industri, red.), og han er lige så kras i sin kritik. 

- Desværre er det praksis i mange havne. En selvstyrehavn må ikke udføre bugsering eller være havneoperatør. Det er i strid med havneloven, siger han.

Jakob Svane tilføjer, at de offentlige havne benytter en række bygninger til forretningsrelaterede aktiviteter, og her er loven meget uklar, ligesom der ikke er mulighed for sanktioner, når loven overtrædes.

- Det er vigtigt at få defineret, hvilken typer af havnevirksomhed, havnene må udføre. Og det bør være mindst muligt, så de private virksomheder kan investere og blomstre.

Danmarks Rederiforening er ligeledes ude med kritik. Transportpolitisk chef i Rederiforeningen, Peter Olsen, siger:

- Hvis vi skal have en toptunet samfundsøkonomi, så nytter det ikke, at den offentlige sektor underminerer vores erhvervsliv ved at bevæge sig ind på det private marked.

ka


 

Danske havne uenige


Adm. direktør i Danske Havne, Bjørn Christiansen, hælder derimod til, at de offentlige aktører skal have lov til at påtage sig flere opgaver.


- Ja, det vil jeg faktisk tro, siger han til Søfart og tilføjer:


- Jeg tror det vil være hensigtsmæssigt at slippe havnene mere fri. Hvor meget og hvordan, det har jeg ikke helt gjort op endnu. Det er en balance, det er jeg helt på det rene med. Men hvis du trækker paralleller til f.eks. lufthavne, der ejes af kommuner, er de relativt frie i deres erhvervsudøvelse, påpeger han over for Søfart.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.