dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Robot på vej i specialundervisningen

KORT NYT30. DEC 2015 9.05

AARHUS / MIDTJYLLAND:  To ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet har kombineret IT og pædagogik i deres bachelorprojekt og er klar til at teste, hvad robotter kan bidrage med i specialundervisning af børn med fysiske  og kognitive vanskeligheder, oplyser Ingeniørhøjskolen, Aarhus Universitet. De to studerende vil undersøge robottens indflydelse på genoptræning, motivation og læring - både hos børn med psykiske og fysiske handicap.

De har blandt andet programmeret robotten til at stille nysgerrige spørgsmål og lave Tai Chi og yoga, så børnene kan efterligne dens bevægelser og træne muskler, balance og motorik. De studerende indsamler i disse uger det første empiriske datagrundlag, der kan være med til at definere mulige effekter af robottræning af børn med særlige behov. Det foregår på specialinstitutionen Stensagerskolen i Aarhus Kommune og på Hammel Neurocenter.

Robotten kan betjenes af lærerne fra både smartphone, tablet og computer, og de kan på den måde hver især definere, hvad NAO skal sige og gøre og tilpasse ham til undervisningen. Det eneste, NAO selv kræver, er Wi-Fi samt lidt strøm på batterierne i ny og næ.

Læs hele historien - bl.a. om etiske overvejelser - på Ingeniørhøjskolen

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.