dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat
Wilbek klar til at droppe flyrute, han har kæmpet for i årevis
Flyruten mellem Karup og København er for alvor i fare.
Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST/

Wilbek klar til at droppe flyrute, han har kæmpet for i årevis

Ulrik Wilbek tror ikke, der er en rute mellem Karup og København om et år.
14. NOV 2024 6.15

Inden for et år er det slut med fly mellem Midtjyllands Lufthavn og København.

Det fastslår lufthavnens bestyrelsesformand og borgmesteren i Viborg Kommune, Ulrik Wilbek (V), onsdag i TV MIDTVESTs politiske magasin "Så' Det Sagt".

Når du giver borgmesterkæden videre om et år, tror du så stadig på, man kan flyve til København fra Midtjyllands Lufthavn?

- Nej, det tror jeg ikke, lyder svaret fra Ulrik Wilbek i programmet.

Skal jeg forstå det sådan, at du ikke tror på, at lufthavnen eksisterer om et års tid?

- Jeg tror bestemt på, at lufthavnen eksisterer, men jeg tror, det bliver svært at holde fast i en indenrigsrute, og jeg er næsten helt sikker på, at kommunerne ikke længere kommer til at lægge penge fra 1. januar 2026, siger han og fortsætter:

- Der tror jeg, at der enten kommer private, der tager over, eller at det helt lukker.

Hver tredje sæde bliver brugt

I årevis har Ulrik Wilbek kæmpet for ruten, mens han har været formand for lufthavnen. Lufthavnen er lige nu ejet af flere kommuner i Midt- og Vestjylland, og den er fra næste år på Finansloven.

Men opbakningen halter. Det viser passagertal, som mediet har fået indsigt i.

Sidste efterår genåbnede ruten efter at have været lukket ned i nogle få uger, da DAT opgav at flyve mellem Midtjylland og København på grund af svigtende passagertal.

Et nyt luftfartsselskab, hollandske AIS, kom til, og siden har der været 5903 passagerer igennem. 927 flyvninger er det blevet til, og det svarer til et passagergennemsnit på 6,4 pr, afgang, viser mediets beregninger.

Med en kapacitet på 19 passagerer er det hver tredje plads, der er optaget.

De tal er Ulrik Wilbek og resten af bestyrelsen i lufthavnen også opmærksomme på.

- Jeg synes ikke, det er en god forretning. Jeg ved, at forretningen balancerer ved ni passagerer i snit for AIS’ (luftfartsselskabet, red.) vedkommende, pointerer han.

TV MIDTVEST var tirsdag i kontakt med flyselskabet AIS. Her lød det, at man i starten oplevede svigtende passagertal.

- Vi har stadig brug for tid. Men vi har absolut ingen planer om at stoppe med at flyve på ruten fra Midtjyllands Lufthavn, fastslog kommerciel direktør i AIS Nicole Scheffer.

Fra 2025 får Midtjyllands Lufthavn et fast driftstilskud fra staten på 10 millioner kroner om året. Det gør alle regionale lufthavne med under 200.000 passagerer, og de bliver dermed ligestillet.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.