dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Aarhus-Silkeborg:
Undersøgelse af ny jernbane kører videre trods fordoblet pris

En ekstern vurdering af anlægsprisen har vurderet, at en ny Aarhus-Silkeborgbane vil koste omkring 5-6 mia. kr. Inflation og risikovurderinger er skyld i fordyrelsen.
17. APR 2024 14.45

Anlæggelsen af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg ventes at blive dobbelt så dyr som de 2,7 mia. kr., der hidtil er blevet beregnet og afsat til projektet i infrastrukturplanen. En ekstern vurdering af anlægsoverslaget fastlægger nu den fordoblede pris på mellem 5,1 og 6,6 mia. kr. – noget der ikke rokker ved forligskredsen, der har besluttet at undersøge tre linjeføringer nærmere. 

Det blev med Aftalen om Infrastrukturplan 2035 i 2021 besluttet, at der skal anlægges en ny, enkeltsporet jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. På baggrund af det høje anlægsoverslag besluttede forligskredsen, at der skulle gennemføres en ekstern kvalitetssikring. Den eksterne kvalitetssikring konkluderer, at "Banedanmarks indledende anlægsoverslag er særdeles robust, men også at der er en række optimeringsmuligheder, og at enhedspriserne generelt vurderes at ligge i den høje ende i forhold til tidligere anlægsoverslag", står der i en pressemeddelelse fra Transportministeriet. 

- Prisen er steget som følge af krigen i Ukraine og inflationen. Samtidig investerer tyskerne massivt i jernbanerne i disse år, og det har presset priserne op, forklarer Thomas Jensen, socialdemokratisk medlem af Folketingets Transportudvalg til Århus Stiftstidende. Derudover er det almindelig praksis at tilføje et korrektionstillæg på 50 pct. af anlægsoverslaget.

Forligspartierne bag Aftale om Infrastrukturplan 2035

Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.

14 minutter hurtigere

Den kommende jernbane tilsluttes den eksisterende jernbane ved Årslev vest for Aarhus, hvorfra der anlægges nye spor mod Silkeborg. Forligskredsen har besluttet, at der er tre linjeføringer, der skal indgå i den videre undersøgelse, som Banedanmark forventes at præsentere i 1. halvår 2027.

Formålet med at etablere en ny bane er at forbedre den kollektive trafik samt reducere rejsetiden mellem Vest- og Østjylland. De batteridrevne tog, der skal betjene banen, har en tophastighed på 160 kilometer i timen og kan forkorte rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg med op til 14 minutter i forhold til den nuværende jernbanestrækning via Skanderborg og Ry.

Den tidsbesparelse er dog kun, hvis der ikke anlægges flere nye mellemstationer end den i Galten. Hvis der yderligere skal etableres stationer i Åby, Brabrand, Harlev, Låsby eller Hårup vil tidsbesparelsen blive en del mindre. 

Den kommende undersøgelse vil udover flere mulige stationer også omfatte muligheden for udvidelse til dobbeltspor. De tre linjeføringer, der skal undersøges nærmere, kan ses herunder:

Skærmbillede 2024-04-17 kl- 13-50-03 

mar

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.