Alting kommer med en pris – også Google
Blandt borgmestre i provinsen hersker der i disse uger en kollektiv benovelse over, at techgiganten Google tager på rundtur for at undervise landets virksomheder i digital markedsføring og brugen af Google-produkter.
Under overskriften 'Styrk din digitale udvikling' har en af verdens største virksomheder fået bygget en bus, der i perioden 2. september til 8. oktober besøger 11 kommuner i Danmark for at styrke din digitale udvikling.
Kommuner er aktive medværter, og i samarbejde afholder de gratis workshops i digital markedsføring, online sikkerhed, e-handel, finansiering og planlægning af vækst samt meget, meget mere.
Google Succes Online er etableret i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og kommunerne.
Det kan være en fordel, at kommuner, myndigheder og erhvervsorganisationer arbejder på at styrke digitale kompetencer i hele Danmark.
Men hverken borgmestre eller direktører i de danske erhvervsorganisationer kan lukke øjnene for, at Googles engagement i projektet bunder i, at den amerikanske techgigant årligt profiterer op mod fire mia. kr. på det danske marked.
Fire mia. kr., der føres ud af landet, ikke beskattes fair eller skabes på lige vilkår!
Google har en klar kommerciel interesse i at brande sit navn og sine produkter inden for den digitale sektor ved fx at tilbyde 'gratis' kurser om digitalisering. Googles dominans over alle led af den digitale værdikæde, fra systemerne til køb og salg af digitale annoncer, servere til annonceafvikling og specifikationerne for, hvordan der handles annoncer, fastholder i realiteten udgivere og annoncører i Googles greb.
En af de negative konsekvenser af Googles store vækst på det digitale annoncemarked er, at det blandt andet underminerer danske regionale og lokale mediers indtjening. Det koster arbejdspladser og begrænser muligheden for at sikre gode lokalnyheder. Vores demokrati bygger på, at vi som borgere kan ytre os, og det sker kun, hvis der er platforme, hvor borgerne kan komme til orde.
I et velfungerende demokrati er oplysning til borgerne om samfundet af afgørende betydning.
Der er brug for journalistisk redigerede medier. Medier, der har en ansvarshavende chefredaktør, der står til ansvar for indholdet. Medier, der ser det som deres opgave at skille skidt fra kanel, undersøge påstande, oplyse, stille spørgsmål, nuancere og søge svar.
Medierne er bestemt ikke ufejlbarlige. Medierne laver fejl, men har også viljen til at rette dem, og uanset hvor godt vi skriver, fraskriver vi os aldrig ansvaret.
Modsat sikrer Google ikke pluralisme og publicisme. De sikrer derimod, at pengene og indtægter forsvinder ud af landet. Man kan håbe på den samme opbakning og tilslutning fra Erhvervsstyrelsen, borgmestre og kommuner til de lokale mediers tiltag og aktiviteter.
Bare en tanke.
Claus W. Krogh, ansvarshavende chefredaktør, Politikens Lokalaviser og formand for Fagudvalget Ugeaviserne i Danske Medier
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.