Gode digitale løsninger skal afhjælpe mangel på arbejdskraft og sikre mere tid til borgernær velfærd og andre offentlige opgaver, lyder det fra Danske Regioner, efter parterne bag 10-årsplanen for ny teknologi og automatisering af den offentlige sektor har besluttet at bruge 33,5 mio. kr. til at udbrede tre eksisterende digitale løsninger i regioner og kommuner.
Staten, kommunerne og regionerne er enige om tre konkrete løsninger, der nu skal udbredes:
Der er i 10-årsplanen afsat 100 millioner kroner frem til 2025 til at udbrede løsninger. Pengene kommer fra tilskudspuljen for nye teknologier. 10-årsplanen gennemføres i et samarbejde mellem Digitaliseringsministeriet, Finansministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, KL og Danske Regioner.
- Mangel på arbejdskraft er en af vores største udfordringer, og den bliver kun større i fremtiden. En del af løsningen er at lade teknologien arbejde for os. Nu udbreder regioner, kommuner og stat tre gode digitale løsninger i et bredt spænd fra at løfte rutineprægede opgaver i administrationen til at støtte mere komplekse opgaver inden for diagnostik. Alt sammen til gavn for medarbejdere og patienter, siger Lars Gaardhøj (S), 2. næstformand i Danske Regioner og formand for Danske Regioners politiske arbejdsgruppe om digitalisering og datadeling.
ka
https://www.dkindkob.dkartikel/softwarerobotter-og-sorteringsmaskiner-skal-overtage-mere-rutinearbejde